„Adódhatnak olyan esetek, amikor ha ráhagyja a vállalkozó a bevallás kitöltését az eÁFA rendszerre, az gyakorlatilag az öngyilkossággal egyenlő”

„Adódhatnak olyan esetek, amikor ha ráhagyja a vállalkozó a bevallás kitöltését az eÁFA rendszerre, az gyakorlatilag az öngyilkossággal egyenlő”

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az év első napján élesítette az elektronikus
áfarendszert (eÁFA). A rendszer januárban még csak lekérdezési szolgáltatásokat
nyújtott, de február 1-jétől elérhető minden funkció, így az adóbevallást is elkészíthetik
az érintett vállalkozások a rendszeren keresztül. Interjúnkban utána jártunk, mire kell
figyelniük az adózóknak az új rendszerrel kapcsolatban. Az adózásban való
eligazodáshoz segítségünkre volt Csongár Gábor, az idén húszéves az Első Magyar
Könyvelő és Pályázatíró Kft. vezetője, aki okleveles forgalmiadó-szakértő, igazságügyi
adó- és járulékszakértő – jelölt, adótanácsadó, mérlegképes könyvelő, valamint
kétdiplomás közgazdász és A Kreatív Aritmetikus.

Először is, kiket is érint a változás?

Ezt a legegyszerűbben úgy lehet megfogalmazni, hogy minden olyan vállalkozót érint, akinek 2-es az adószáma, tehát ÁFA körbe tartozó. Az alanyi adómenteseknek, – tehát akik nem áfásak – akiknek egyes kódjuk van az adószámukban, ők ezt nem tudják alkalmazni, viszont nekik is lehetnek áfa köteles ügyleteik, például hogyha egy tárgyi eszközt értékesítenek. Ők azonban, mivel alapvetően nem áfaalanyok, ezért továbbra is a hagyományos módon a 2465-ös bevallással fognak tudni számot adni.

 

 

A januári időszakban már volt egy tesztidőszak, amikor mindenki megismerkedhetett az
új rendszerrel. Mik az első tapasztalatok?

Néhány évvel korábban volt már kísérlet az elektronikus áfarendszer bevezetésére,
de a próbálkozás a hamvába halt, elég sok gyermekbetegséggel küzdött, amit nem tudtak
megugrani az adóhatóságnál a fejlesztők. Viszont arra jó volt az a próbálkozás, hogy rengeteg
konstruktív visszajelzést kapjanak a további fejlesztéseket, igényeket illetően. Egyrészt a
fejlesztők is adtak a NAV-nál az adóhatóságnál házon belül, másrészt mi, adózók, mint
felhasználók is rengeteg visszajelzést adtunk az akkori próbálkozással kapcsolatban, és úgy
néz ki, hogy most egész jól sikerült ezeket a tanácsokat beépíteni a gyakorlatba.

Bár, a jelenlegi elektronikus áfarendszernek is van több buktatója, azért az már látható, hogy ez egy
működőképes rendszer, egy új alternatíva lesz a jövőben az áfabevallás egyszerűbb elkészítésére.

A jelenlegi szabályozás szerint egyelőre csak az áfabevallás elkészítését teszi lehetővé
elektronikusan a NAV, de a hosszútávú terv az lehet, hogy minden adónemet, például társasági
adót, kisvállalati adót, sőt később az iparűzési adót is elektronikus úton be lehessen vallani.

Milyen előnyei lehetnek az új felületnek?

Az új rendszer előnyei közé tartozik, hogy le lehet kérdezni a rendszeren belül az adózó által
kiállított és az adózó által befogadott számlákat. Emellett gyakorlatilag három adatbázisból
dolgozik az eÁFA rendszer is, az online számla-adatszolgáltatásból, az online pénztárgép
adatszolgáltatásból, illetve vámáru határozatokból.

Fontos megjegyezni, hogy az eÁFA rendszer figyelmeztetéseket, valamint hibaüzeneteket is küld, de
ettől még – ha nincs súlyos, benyújtást gátló hibajelzés – beadhatók a bevallások, akár hibásan is.

Így, bár a rendszer „elfogadhatja” a bevallást, viszont, ha szakember nem nézi át, nem biztos, hogy hibátlan, vagy
nincsenek benne buktatók.

Lehet-e olyan eset, amikor inkább nehezítést jelenthet az elektronikus áfabevallási
rendszer használata?

Szerintem nagyon fontos, hogy bármit is olvasunk, ne higgyük azt, hogy nem kell
könyvelőket alkalmazniuk a vállalkozásoknak, ha megtanulják a rendszer használatát.
Ugyanis nagy odafigyelést, illetve szakértelmet igényel az adóbevallás, arról nem is beszélve,
hogy az adóellenőrök, az adóhivatalnokok, vagy a mesterséges intelligencia figyelmét – amit
egyre szélesebb körben használ az adóhatóság például az ellenőrzésre való kiválasztásnál –
akkor hívjuk fel magunkra a legjobban, ha nem módosítunk a tervezeten.

Vannak olyan tipikus esetek, amit hogyha automatikusan ráhagy a vállalkozó az eÁFA rendszerre, az
gyakorlatilag az öngyilkossággal egyenlő, mert biztos, hogy nem lesz jó az áfabevallás.

Ilyen például az úgynevezett pénzforgalmi adózás, amit 125 millió forint éves nettó
árbevételig lehet választani. Ebben az esetben azon kibocsátott számlák után kell megfizetni
az áfát, amelyeket a bevallási időszakban ki is fizetnek a cégnek. Következésképpen a
költségszámlákból is csak azoknak az áfáját lehet levonni, amelyeket az adott időszakban ki is
fizettek azonban arról nincs információja az adóhatóságnak, hogy az adott számla
kiegyenlítése mikor történt meg. Innentől kezdve viszont az adózó felelőssége az, hogy ő az
eáfa rendszerben kiegyenlítésre milyen dátumot ír be, ami már önmagában is egy óriási
tévedési lehetőség.

Emellett az online számla-adatszolgáltatásban rengeteg olyan gazdasági esemény van, ahol
ugye arányosítással vonható le például csak az áfa. Ilyen például a telefonhasználat, a
telefonszámlának is van teljes egészében egy áfa tartalma, de az adózók csak a hetven
százalékát vonhatják le. Azonban ezt sem biztos, hogy tudja kezelni, mert ott valószínűleg a
teljes ÁFA benne lesz a levonható sorban (más ügyleteknél pedig az adózónak kell
meghatároznia a levonhatósági arányszámot, például, ha az áfaköteles tevékenysége mellett
végez adómentes tevékenységet is.)

Nemzetközi ügyleteknél is elvérzik a rendszer, mert az a legbonyolultabb az adózáson belül.
Egyrészt a nemzetközi ügyleteknél a helyes teljesítési időpont megállapítása is nehéz, mivel
gyakran három dátumból kell kiválasztani, hogy melyik időpont is a nemzetközi ügylet
teljesítési pontja, majd ez alapján kell beállítani az ügyletet a megfelelő időszaki adóbevallás
megfelelő sorában. Emellett a nemzetközi ügyleteknél az sem mindegy, hogy milyen
árfolyamon (banki, MNB vagy EKB) váltjuk a devizát, illetve, hogy melyik időpontot
figyeljük. Minél nagyobb összegű egy számla, annál nagyobb eltérést okozhat ez egy
adóbevallásban. Ezek mind-mind nagyon komoly problémaforrások, amelyekkel foglalkozni
kell, ami nagyfokú odafigyelést igényel.

Mit tanácsolna az adózóknak az új rendszerrel kapcsolatban?

Én azt tanácsolom, hogy mindenképpen szakember kell a bevallások elkészítéséhez, tehát
senki ne álljon neki egyedül könyvelőt, adószakértőt félresöpörve elkészíteni a sajátját az új
rendszerben. Azt gondolom, hogy az eÁFA rendszer inkább egyfajta technikai előny az
adózók és a szakmabeliek részére, amely valóban gyorsíthatja a munkafolyamatokat, egy
komplexebb ellenőrzési visszacsatolást kaphatunk az adóhivataltól a bevallást illetően, de a
figyelem ilyenkor sem lankadhat.